Heipä hei
jälleen, rakkaat kanssaihmiset!
Viimekertainen
blogikirjoitukseni oli ensimmäinen laatuaan ja se otettiin siten vastaan, että
uskaltaudun kirjoittamaan toisenkin mokoman. Sain pääasiassa positiivisia
kommentteja, Kiitos kaikille kommenteistanne. Ensimmäisestä blogikirjoituksestani
seurasi lisäksi erittäin antoisat keskustelut (puhelimessa totta kai) kahden mielettömän
älykkään ihmisen kanssa. Sain heiltä mukavien juttutuokioiden lisäksi kriittisiä ja eteenpäin vieviä kommentteja lopulta myös väitöskirjaprosessiini. Kiitos
Esa ja Ari.
Tässä
kirjoituksessani käsittelen pääosin ymmärtämistä ja oppimista sekä samalla
resilienssin edistämistä. Mielestäni nämä ovat kaikki ajankohtaisia ja tarpeellisia
asioita erityisesti tällä hetkellä, elettäessä ”koronakaaoksen” keskellä.
Ymmärtäminen
on erityisen ajankohtainen juttu. Kaikkien meidän ihmisten pitää nyt kuunnella
ja seurata erityisen tarkasti, mutta tämän lisäksi myös ymmärtää koronauutisointia, ymmärtää
pandemian vakavuutta ja ymmärtää toteuttaa koronaohjeita. Mielestäni
Suomessa tilanteeseen on reagoitu valtiovallan taholta tehokkaasti ja itse
ainakin tunnen huojennusta siitä; meitä nimittäin suojellaan tässä. Tehokkuus
ja systemaattisuus eivät ole itsestäänselvyyksiä – esimerkiksi erään amerikkalaisen
kontaktini kokemuksen mukaan sielläpäin reagoinnin systemaattisuudessa ja tehokkuudessa on
paljon toivomisen varaa. Korostan, että tämä on hänen kokemuksensa, enkä osaa ottaa siihen kantaa sen enempää.
Sosiaalisessa
mediassa liikkuu yksinkertaistettuja mallinnuksia (esim. THL:n kuva, josta käy
selkeästi ilmi kuka ”saa” tehdä ja mitä) ohjeista ja niiden mallinnusten avulla
asioiden ymmärtämistä pyritään helpottamaan. Viranomaisilla on painavat
perusteet taustalla ja mielestäni tuo asiaa yksinkertaistava ja selkeyttävä mallintaminen
on hyvä juttu. Kun ihmiset levittävät mallinnuksia omilla some-tileillään, niin
mukana tulevat sarkastiset, ”dissaavat”, jopa halventavat ja ”piikittelevän” negatiivissävytteiset
kommentit eivät aina ole mielestäni hyvä ilmiö. Näen riskinä, että vieraannumme
toisistamme.
Totellaan ohjeita,
mutta suhtaudutaan kanssaihmisiin kuitenkin kunnioittavasti!
Mutta
mennäänpä varsinaiseen asiaan. Asioiden ymmärtäminen on mielenkiintoinen juttu.
Minulla meni esimerkiksi monta päivää ymmärtää, siis todella ymmärtää,
mitä noilla mainitsemillani kriittisillä, mutta eteenpäin vievillä kommenteilla
(liittyen väitöskirja-aiheeseeni) tarkoitettiin. Olen ollut paljon tekemisissä
elämäni aikana ihmisten kanssa ja osaan kyllä kuunnella kanssaihmisiä, eläytyä
tilanteisiin ja argumentoida ja keskustella siten, että vastapuolelle voi
parhaassa tapauksessa jäädä se kuva, että ymmärsin asian, vaikkei se olisi koko
totuus. Toki teen täydentäviä kysymyksiä, mutta ei sekään aina takaa
ymmärtämistä.
Monesti luulen
ymmärtäneeni asiat, mutta jälkeenpäin itsereflektointiprosessin myötä ymmärränkin
ymmärtäneeni asian vain osittain tai sitten en ollenkaan. Itsereflektointi
on mielestäni juuri tästä syystä tärkeää: moni väärinymmärrys on esimerkiksi omassa
elämässäni johtunut siitä, että luulin ymmärtäneeni, mitä joku ihminen
jollakin sanomisellaan tai tekemisellään tarkoitti ja jään siihen ”ymmärrykseen”,
eli olotilaan, johon nopea ja ilmeisen hätäinen tulkintani tilanteesta vaikutti
oleellisesti. Näitä virhetulkintoja voi olla negatiivisia ja positiivisia. Pahimmassa tapauksessa negatiivisista virhetulkinnoista on aiheutunut riitojakin ja erityisesti
pitkään kestävää paskaa fiilistä. Negatiivisuuden kierre on tällöin valmis: näissä tilanteissa väärät
tulkinnat tilanteista aiheuttavat negatiivissävytteistä ajattelua, vaikka
kuinka yrittäisi siitä kierteestä luikerrella irti. Positiiviset ylitulkinnat voivat nekin johtaa huonoihin lopputuloksiin ja aiheuttaa negatiivisuuden kierteen.
Ihmisellä on mielestäni vakuutustermein ilmaistuna "omavastuu" omista kokemuksistaan. Jos ihminen jää esimerkiksi tuohon negatiivisuuden kehään, niin se väistämättä vaikuttaa ennen pitkää myös muihin ihmisiin. Maailma on silloin paskempi paikka elää.
Enkä tarkoita sitä, että kaiken pitäisi olla aina ruusuista ja positiivista. Tarkoitan sitä, että ihmisen on hyvä miettiä syitä omaan reagointiinsa eri tilanteissa. Ja tarkoitan myös sitä, että positiivisuus ruokkii rakentavuutta ja että asioissa pääsee paremmin eteenpäin näillä avuilla kuin "negatiivisuuden kehän" tarjoamin keinoin.
Pahatkin tunteet kuuluvat elämään. Ne täytyy hyväksyä, mutta niihin ei ole pakko takertua. Eikös elämän yksi pointti ole elämän jatkuminen? Miten negatiiviset mielenmaisemat ruokkivat tätä pyrkimystä? Eikö rakentavin keinoin pääsisi paremmin eteenpäin? Luonnollisesti jotkin negatiiviset tunteet, kuten pelko, suojaavat meitä fyysisiltä vaaroilta ovat sinällään tarpeellisia - se on toinen juttu se. Nyt käsitellään ihmisen asennetta, oppimista ja ymmärtämistä. Niissä positiivinen ja rakentava suhtautuminen on tärkeää.
Oppimisesta
vielä. Olen aina ollut oppijana sellainen, että minulla saattaa kestää pitkänkin
aikaa, ennen kuin ymmärrän jonkin haastavamman asian. Minun on helpompi
ymmärtää asioita, jos saan ensin rauhallisessa aikataulussa yhdistettyä asian
kokonaiskuvaan mielessäni. Joskus tämä prosessi on nopeakin, mutta useimmiten omissa
ulottuvuuksissaan liitelevä mieleni tarvitsee aikaa.
Mutta:
sitten kun ymmärrän asian, niin todella ymmärrän sen ja haluan ymmärtää perin juurin
sitä lisää. Usein huomaan jälkeenpäin asian vieneen minut mukanaan ja olen
ryhtynyt intohimoisesti tutkimaan sitä erittäin syvästi. Tästä syystä koen,
että asiantuntijatyö voisi sopia minulle hyvin.
Kuuntelin
eilen Youtubesta toisen Esan, Professori Esa Saarisen Aalto yliopistossa tammikuussa
2020 pitämää luentoa filosofiasta ja systeemiajattelusta. Hän sanoi mielestäni
hyvin, että hän toivoo, että ”luentotilanteen sisällä hänen kuuntelijallaan
on tilaa antaa mielensä mennä mukaan johonkin sellaiseen, joka ei ole ihan
vielä kehkeytynyt kirkkaaksi”. Sen tähden hän ei lähtökohtaisesti koskaan
kysy yllättäen luennoillaan keneltäkään mitään. Ai että kun rakastan tuota Esan
metodia! Olen itse mennyt monesti ihan lukkoon, kun minulta kysytään yllättäen
jotakin, kun oppimis- ja omaksumisprosessi on vielä kesken. Mieleni tykkää
vaeltaa ympäriinsä ja etsii asioiden ymmärtämistä muun muassa assosiaatioiden
kautta. Kun joku kysyy yllättäen jotakin, saatan olla jossakin ihan muualla ja
vastaukseni saattaa olla sen mukainen. Vaikka olenkin läsnä ja olen kuunnellut.
Kuulostaako
tutulta?
Keskusteluissa
useiden ihmisten kanssa olen huomannut, että aika monella on tällaisia ”taipumuksia”.
Annetaan pliis itsellemme ja toisillemme armoa ja yritetään haluta ymmärtää esimerkiksi ihmisten erilaisia reagointeja tilanteisiin.
Maailmanmeno nykyään ei varsinaisesti lähtökohtaisesti kehitä kaikkine joka puolelta
pursuavine ärsykkeineen keskittymiskykyämme, joka liittyy oleellisesti kykyyn ymmärtää, ellemme johda itse itseämme tekemään
aivojemme terveyttä ja keskittymiskykyämme ruokkivia ratkaisuja. Älylaitteita ei ole pakko näperrellä aina, vaan keskittymistä
voi helpottaa vaikkapa ”näpertelemällä” muita juttuja. Suorittaessani ylempää amk-tutkintoani eräs ihana opiskelukaverini virkkasi
luennoilla. Se voi auttaa keskittymään, samoin kuin esimerkiksi piirtäminen. Itse "näpertelen" kirjoittamalla tärkeissä puheluissa pääkohdat ylös muistikirjaan, mutta toisaalta sekään ei vielä
takaa kohdallani ymmärtämistä. Kyse on varmaankin osin myös puolustusreaktiosta
– ainakin itse koen joskus uuden tiedon hyökkäyksenä vanhaa maailmankuvaani
vastaan ja tämä ”hyökkäys-puolustus-prosessi” ei ainakaan edistä ja nopeuta oppimista,
vaan aikaa menee hukkaan.
Itsereflektoinnin
ja ”näpertelyn” lisäksi voin suositella tietoisuustaitoja arjen sujumisen, ymmärtämisen ja oppimisen avuksi. Käytän itse
tietoisen läsnäolon ”harjoitteita” päivittäin arjessani. Ne auttavat
keskittymään, rauhoittumaan ja toisaalta myös tekemään asioita tehokkaasti ja
ymmärtämään asioita. Eivät tietoisen läsnäolon harjoitteet ole mitään
rakettitiedettä tai ”turhia hömpötyksiä”, joiden oppiminen vaatii paljon
vaivaa. Esimerkiksi tuossa ”näpertelyssähän” on kyse tietoisesta läsnäolosta.
Kehollinen toiminta auttaa mieltä pysymään läsnä.
Keho on
fiksu – monesti fiksumpi kuin vaeltava mieli, joka elää menneessä tai
tulevassa. Keho auttaa mieltä olemaan tässä ja nyt. Keholta on hyvä ”kysyä”
asioita. Esimerkiksi omassa arjessani tämä näkyy siten, että kun olen lähdössä
lenkille, ”kysyn” keholtani ”miltä tuntuu”. Käyn läpi kehon tuntemukset. Jos
sattuu, niin en mene lenkille, vaikka mieli olisi täysin eri mieltä asiasta.
No joo
joo. Eipäs hurskastella. Jokainen varsinkin kestävyysurheilua harrastava
tietää, että ei se ihan näin aina mene. Joskus lenkille on niin suuri halu (tunne),
tai ”pakko” (ajatus / tapa), että tulee lähdettyä, vaikka sattuisi
johonkin (kehon tuntemus). Mutta se ei ole fiksua. Siitä voi seurata
vammakierre (been there, done that). Keho pyrkii tavallaan suojelemaan ihmistä
hänen mielensä oikuilta.
Keho on
aina läsnä tässä tilanteessa, mieli ei. Siksi kehoa kannattaa kuunnella monessa
kohdin ennemmin kuin mieltä.
Sitten
vähän teoriaa.
Monien
tutkimusten mukaan tietoisuustaitojen (usein käytetään myös nimitystä Mindfulness)
on todettu auttavan stressin, uupumuksen, kroonisen kivun, uusiutuvan
masennuksen ja tunne-elämän epävakaisuuden hoitoon. Toisaalta
tietoisuustaitojen on todettu vahvistavan hallinnan, sitoutumisen ja
haasteisiin vastaamisen psykologisia piirteitä, lisäten näin psykologista
joustavuutta ja resilienssiä. Tietoisuustaidot lisäksi vahvistavat
koherenssin eli jatkuvuuden ja eheyden tunnetta, johon liittyvät
ymmärrettävyys, merkityksellisyys ja kyky vaikuttaa. Yhdessä nämä tunteet ja
piirteet ennustavat kuinka kestävä ihminen on ja tulee olemaan. Ne myös
vahvistavat ihmisen kestävyyttä. (Manka 2015, 207; Williams & Penman 2011,
68; Williams, Teasdale, Segal & Kabat-Zinn 2007, 16.)
Kuten totesin
jo aiemmassa kirjoituksessani, resilienssiä voidaan vahvistaa, kehittää ja
oppia neuroplastisuuden (aivojen muutoskyky) ansiosta. Aivot muuttuvat, kun ne
reagoivat kokemuksiin. Esimerkiksi stressin yhteydessä kasvu on nähtävissä stressin positiivisena seurauksena. Jos
ihminen muuttaa asennettaan stressiin ja suhtautuu kohtaamiinsa
stressaaviin tilanteisiin oppimismahdollisuuksina,
aivoalueet, jotka säätelevät ja hallitsevat stressiä, muuttuvat myös. Positiiviset
tunnekokemukset parantavat stressinsäätelykykyä ja miellyttävien
tunnekokemusten todennäköisyyttä tulevaisuudessa. Myönteiset tunteet lisäävät vaihtoehtoja
joustaviin toimintatapoihin ja lisäävät voimavaroja (Fredrickson: ”Broaden and
Build” -teoria). Kun kehitetään
kykyä tuntea positiivisia tunteita, parannetaan samalla kielteisten tunteiden
säätelykykyä, mikä lisää mielen joustavuutta ja näin resilienssiä. (Fredrickson 2001; Poijula 2018, 58.)
Mainitsin
aiemmin ”paskasta fiiliksestä”, johon helposti jää koukkuun tilanteiden hätäisten
tulkintojen vuoksi. Voisiko Fredrickssonin mallissa olla ideaa ja voisiko se
lisätä myös ymmärtämisen kykyä? Fredrickson (2004, 1372) toteaa
Broaden-and-Build -teoriansa pohjalta, että myönteisten tunteiden kokeminen
saattaa ajan kuluessa jopa suoraan
rakentaa yksilön psykologista resilienssiä. Tutkimustulokset osoittavat,
että joka tapauksessa myönteisillä tuntemuksilla on vaikutusta ja heijastuksia
yksilöllisiin resilienssieroihin. Resilienttiyden on todettu myös olevan
yhteydessä työasenteisiin ja sitä kautta työtyytyväisyyteen, onnellisuuteen ja
sitoutumiseen (Youssef & Luthans 2007, 774, 793) eli vaikutukset menevät näinkin
päin.
Resilienssin
rakentamisessa tärkeää on myös erilaisten selviytymisstrategioiden
luominen. Tässä voi käyttää apuna omia kokemuksia siitä, miten selvisi jostakin
haastavasta tilanteesta aiemmin tai voi ihan yhtä hyvin käyttää apuna muiden
kokemuksia. Kuuntelemisen, ymmärtämisen ja oppimisen teemat toistuvat
tässäkin.
Toisaalta
on hyvä pitää mielessä, että resilienssi voi myös loppua ja haihtua. Ei
resilienssi ole ihmelääke kaikkeen. Jokaisella meillä on murtumispisteemme ja
tällöin resilienssi ei enää auta. Murtumisen voi aiheuttaa vaikkapa jokin
riittävän suuri trauma. Silloin voidaan tarvita esimerkiksi terapiaa ja mahdollisesti lääkitystä.
Ja saattaa olla niinkin, että joissain elämänalueilla ihminen on hyvinkin
resilientti, mutta joissain taas ei.
Sekin on
hyvä pitää mielessä tässä haasteellisessa tilanteessa, että ei stressi ole
välttämättä pelkästään huono asia. Eustressi,
hyvä stressi, on myönteinen reaktio stressoriin, minkä merkkinä ovat myönteiset
psykologiset tilat (Simmons & Nelson 2001); eustressi johtaa
todennäköisesti terveisiin ongelmanratkaisukeinoihin.
Eustressiä
voi ”houkutella esiin” esimerkiksi itsereflektion ja tietoisuustaitojen avulla.
Eustressiin liittyen hyvä artikkeli löytyy täältä: https://yle.fi/uutiset/3-10325722.
Kiitän
jälleen, että jaksoit lukea ja palataan asiaan! Ehkä seuraavalla kerralla
tuleekin jotain täysin erilaista…
Voimia ja
jaksamista!
Lähteitä, joita käytin kirjoituksessani:
Fredrickson, B. L. (2001). The Role of Positive Emotions in Positive Psychology: The Broaden-and-Build
Theory of Positive Emotions. Am Psychol. 2001
Mar; 56(3): 218–226.
Fredrickson, B. L. (2004). The broaden-and-build-theory of positive emotions. The
Royal Society. 1367 – 1377.
Manka, M-L. (2015). Stressikirja: mistä virtaa? Helsinki:
Talentum Media Oy.
Poijula,
S. (2018). Resilienssi – muutosten kohtaamisen taito. Helsinki:
Kirjapaja.
Simmons,
B. L. & Nelson, D. L. (2001). Eustress at
Work: The Relationship between Hope and Health in Hospital Nurses. Health care
management review 26(4):7-18. DOI: 10.1097/00004010-200110000-00002.
Williams,
M., Teasdale, J., Segal, Z. & Kabat-Zinn, J. (2007). The Mindful Way through Depression: Freeing Yourself from Chronic
Unhappiness. The Guilford Press A Division of Guilford Publications, Inc. Suom. Rintamäki, R. (2009). Mielekkäästi irti masennuksesta: tietoisen läsnäolon menetelmä. Helsinki:
Basam Books Oy.
Williams, M.
& Penman, D. (2011). Mindfulness. Suom. Ohrankämmen, K. (2012). Tietoinen läsnäolo: löydä rauha kiireen keskellä. Helsinki:
Basam Books Oy.
Youssef, C. M. & Luthans, F. (2007). Positive Organizational Behavior in the
Workplace:
The Impact of Hope, Optimism, and
Resilience. Management Department Faculty Publications. 36.
Kommentit
Lähetä kommentti